HÖGSTADIEKOCKEN – ett samarbete mellan Bruksgymnasiets Restaurang- och livsmedelsprogram och kommunens hemkunskapslärare.

Tanken är att väcka ungdomars intresse för matlagning och få en förståelse för att handla lokalt och ekologiskt, alltså hållbar utveckling. Men även att laga god näringsrik mat och reflektera kring problematiken med matsvinnet!

Hur går det till?

Inbjudan går till elever i årskurs 9. De som anmäler intresse tilldelas en råvarukorg och uppgiften är att utifrån de varor som finns i korgen komma på recept på en varmrätt och en dessert.  Menyförslagen skickas sedan in till Bruksgymnasiet där finalisterna utses av lärare och elever på restaurangprogrammet.

Förra året var första året som Högstadiekocken arrangerades som ett nystartat pilotprojekt tillsammans med Vallonskolan och Olandsskolan . Tyvärr kunde inte Frösåkersskolan och Österbyskolan delta detta år.

Då kom det in 22 intresseanmälningar och av dessa gick 6 lag, 12 elever, vidare till final.  Ungdomarna provlagade och finslipade sina recept i hemkunskapsköken på respektive skola och i början av mars var det dags för final på Bruksgymnasiet. Det blev en otroligt spännande dag där Hugo och Frida från Olandsskolan till slut tog hem segern.

I år har det kommit in 60 intresseanmälningar och utifrån dessa har två lag från respektive Frösåkersskolan, Vallonskolan och Olandsskolan sållats ut. Österbyskolan kunde dessvärre inte vara med i år heller.

De sex finallagen får två tillfällen att provlaga sina recept i sina hemkunskapskök innan det fredagen den 14 februari är dags för Grande Final här på Bruksgymnasiet.

Under finalen, som blir en heldag i vårt toppmoderna restaurangkök lagar finalisterna en varmrätt och en dessert.  Precis som i programmet Mästerkocken på TV kommer sedan rätterna att presenteras för en jury bestående av skolpersonal och inbjudna representanter från branschen. Rätterna provsmakas och bedöms av juryn som därefter utser årets vinnare.