Om du inte kommer in på gymnasiet på grund av att du inte har nått behörighet kan du läsa på ett introduktionsprogram (IM). Utbildningen kan vara inriktad mot ett nationellt program, mot annan utbildning eller en förberedelse för arbetslivet.
Här är utbildningen individanpassad. Undervisningen bedrivs av kunnig och engagerad personal som hjälper dig att nå dina mål.
Här finns goda möjligheter!
På IM finns möjlighet att läsa de ämnen du saknar betyg i – vi erbjuder de flesta grundskoleämnen. Det kan också finnas möjlighet att läsa nationella gymnasiekurser. I din individuella studieplan sätter vi målet för just din utbildning: att bli behörig till gymnasiet, annan utbildning eller kunna etablera dig på arbetsmarknaden.
För att börja ett IM-program på Bruksgymnasiet kan du göra en ansökan via gymnasieantagningen eller kontaktar oss direkt eller via din studie- och yrkesvägledare.
Programinriktat val (IMV)
För dig som vill läsa ett nationellt program
IMV på Bruksgymnasiet är inriktat mot våra yrkesprogram och syftar till att du så snart som möjligt ska kunna antas till det nationella programmet. Du följer yrkesprogrammets studieplan och läser med yrkesklassen, men läser grundskoleämnen du saknar parallellt.
För behörighet till IMV krävs godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk och
- godkända betyg i engelska eller matematik samt minst fyra andra ämnen.
- godkända betyg i engelska och matematik samt minst tre andra ämnen.
Individuellt alternativ (IMA)
För dig som saknar många betyg.
På IMA går elever som saknar behörighet för nationella program och målet för utbildningen kan variera. Här går elever 1-4 år. Ditt mål med utbildningen kan vara att gå vidare till gymnasiet, annat introduktionsprogram, folkhögskola eller arbetslivet. För elever som har ett flerårigt upplägg (och går mot att etableras på arbetsmarknaden) kan både praktik, delar av gymnasiekurser och grundskoleämnen ingå.
Hos oss på IMA finns framförallt elever som av olika anledningar saknar många betyg. Undervisning sker i liten grupp utifrån dina individuella förutsättningar. Vi är vana vid att ta emot och anpassa för elever med stora kunskapsbrister, NPF-relaterade studiesvårigheter, svag motivation och problematisk skolfrånvaro.
Yrkesintroduktion (IMY)
För dig som vill ha en yrkesinriktad utbildning
IMY erbjuder en yrkesinriktad utbildning som underlättar för dig att etablera dig på arbetsmarknaden eller som leder till studier på ett yrkesprogram. Elever som antas till IMY är till största del elever som påbörjat sina studier på IMA och visat intresse för ett visst yrkesprogram, ansvar och god närvaro. Här kan du samtidigt som du fortsätter läsa grundskoleämnen även läsa hela eller delar av yrkeskurser och ha praktik, med mål att komma ut på arbetsmarknaden.
Språkintroduktion
För dig som behöver utbildning med fokus på svenska som andraspråk
Språkintroduktion är till för ungdomar som har kommit till Sverige inom de senaste fyra åren. Utbildningen fokuserar på det svenska språket så att du ska kunna gå vidare till gymnasieskolan eller annan utbildning. Förutom svenska finns också möjlighet att läsa de ämnen som saknas för din fortsatta utbildning.
Hitta motivationen på ditt introduktionsprogram!
Fördjupad information hittar du under fliken IM-plan här uppe till höger.
För mer information
niclas.ahlbom∂osthammar.se
ylva.andersson∂osthammar.se
monika.johansson∂osthammar.se
lisa.eriksson∂edu.osthammar.se
Utbildningsplan för introduktionsprogrammen
i Östhammars kommun
Introduktionsprogrammen (IM) finns på Bruksgymnasiet i Gimo. De fyra
introduktionsprogrammen är:
- Programinriktat val IMV
- Yrkesintroduktion IMY
- Individuellt alternativ IMA
- Språkintroduktion IMS
Målgrupp
Introduktionsprogrammen vänder sig till de elever:
- som har slutbetyg från grundskolan, men som inte är behöriga till nationellt program.
- som kan påbörja utbildningen senast vårterminen det år de fyller 20 år.
Programmen har sin grund i en tydlig individualisering, med studierna flexibelt organiserade utifrån elevens förutsättningar och kunskapsutveckling, så att elevens mål för utbildningen nås. Utbildningen syftar till förberedelser till nationellt program, annat introduktionsprogram, annan utbildning eller etablering på arbetsmarknaden.
Samverkan med grundskolan
Möten mellan Östhammars kommuns studie- och yrkesvägledare sker kontinuerligt under läsåret. Dessutom sker andra regelbundna professionsträffar mellan de kommunala skolornas elevhälsoteam. Enskilda möten med elever i åk 9 som kan vara aktuella för individuellt alternativ (IMA) och språkintroduktion (IMS) samt vårdnadshavare sker under vårterminen årskurs 9. Studie- och yrkesvägledare ansvarar för träffarna ihop med professioner från elevhälsa. En särskild överlämning sker mellan skola och elevhälsa från grundskola till gymnasiet inför läsårsstart. Omdömen från grundskolan för elever som påbörjar introduktionsprogram ska vara gymnasiet tillhanda vid läsårsstart. Vid behov kan blivande elever kontakta Bruksgymnasiets SYV för att boka in studiebesök på IM i syfte att stödja en bra övergång.
Samverkan med gymnasiet
En särskild överlämning sker mellan introduktionsprogram och skolans nationella program i samband med läsårsstart. Undervisande lärare och mentorer på introduktionsprogrammen står till förfogande ifall behov av ytterligare handledning kring enskilda elever framkommer under studietiden.
Innehåll och tid
Utbildningen på introduktionsprogram ska enligt skollagen bedrivas i en omfattning som motsvarar heltidsstudier, dvs. 23 timmars undervisning i veckan. Utbildningen kan göras mindre omfattande i överenskommelse med elev och vårdnadshavare om huvudmannen anser att det är förenligt med utbildningens syfte. Eftersom introduktionsprogrammen har olika syften ska innehållet i utbildningen utformas utifrån elevens behov och i linje med planen för utbildningen. Utbildningen kan bestå av grundskolekurser, kurser från nationella program, praktik och arbetsplatsförlagt lärande utifrån elevens behov och intressen samt andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling. När den enskilde elevens mål har uppnåtts ska eleven ges möjlighet att övergå till annan utbildning, t.ex. annat introduktionsprogram, nationellt program, vuxenutbildning, folkhögskola eller till arbetsmarknaden.
Eleven ska erbjudas kontinuerlig information och vägledning under hela studietiden kring sitt framtida studie- och yrkesval.
Individuell studieplan
Den individuella studieplanen har en särskilt viktig funktion för elever på introduktionsprogrammen, eftersom det saknas nationellt fastställda programstrukturer och examensmål. Studieplanen ska finnas registrerad senast en månad efter skolstart och utifrån den enskilde eleven innehålla uppgifter om:
- Mål och längd
- Studieväg
- Grundskoleämnen
- Gymnasiekurser och/eller del av gymnasiekurser
- Praktik och/eller arbetsplatsförlagt lärande (apl)
- Andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling
Den individuella studieplanen ska upprättas i samverkan med eleven. Uppföljning, utvärdering och eventuell revidering ska göras minst en gång per termin.
Dokumentation efter introduktionsprogram
Efter avslutad gymnasieutbildning på ett introduktionsprogram ska rektor utfärda ett gymnasieintyg som visar vilken utbildning eleven fått. Av intyget ska framgå:
- vilken studieväg som intyget avser
- vilka kurser och delar av kurser som eleven har läst
- antal gymnasiepoäng som varje kurs omfattat
- betyg som eleven fått eller det centrala innehållet om betyg inte har kunnat sättas
- apl eller praktik
- övriga insatser som varit gynnsamma för elevens kunskapsutveckling
Programbeskrivningar
Programinriktat val (IMV)
Behörighet
Programinriktat val (IMV) syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Programinriktat val står öppet för ungdomar som inte har alla de godkända betyg som krävs för behörighet till ett visst nationellt program men från grundskolan har godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk och:
- i engelska och matematik samt i minst tre andra ämnen, eller
- i engelska eller matematik samt i minst fyra andra ämnen.
På Bruksgymnasiet är utbildningen sökbar via gymnasieantagningen mot följande yrkesprogram: fordons- och transportprogrammet, försäljnings- och serviceprogrammet, restaurang- och livsmedelsprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet.
Utbildningens syfte
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och att de så snart som möjligt ska kunna antas till det programmet.
Utbildningens längd
Utgångspunkten är att det ska vara möjligt för eleven att bli behörig till ett nationellt program inom ett år.
Utbildningens struktur, upplägg och innehåll
Programinriktat val ska innehålla de grundskoleämnen som saknas för behörighet till det valda programmet. Eleven läser i övrigt gymnasiekurser och gymnasiegemensamma ämnen integrerat med de elever som går det nationella program som utbildningen är inriktad mot. Utformningen konkretiseras i den individuella studieplanen.
Uppföljning av elevens utbildning
Huvudmannen ansvarar för att elevens utbildning följs upp systematiskt mot utbildningsmål i den individuella studieplanen. Planen följs upp och revideras utifrån hur studierna utvecklas. I detta arbete har studie- och yrkesvägledare, programrektor, elevhälsa, programlag och framförallt elevens mentor en central roll. Uppföljning av elevers studier sker i samband med klasskonferenserna en gång per termin. Tillfällen att diskutera och följa upp elevers studieplaner finns också på de veckomöten som sker med programlag, elevhälsa, studie- och yrkesvägledare och programrektor.
Yrkesintroduktion (IMY)
Behörighet
Yrkesintroduktion vänder sig till ungdomar saknar godkända betyg som krävs för behörighet till ett yrkesprogram. Eleven får en yrkesinriktad utbildning för att kunna söka till ett yrkesprogram eller etablera sig på arbetsmarknaden. Om det finns synnerliga skäl, får ungdomar som uppfyller behörighetskraven för ett nationellt yrkesprogram tas emot på yrkesintroduktion. Elever som tillhör målgruppen för anpassad gymnasieskola kan erbjudas yrkesintroduktion. Yrkesintroduktion erbjuds till elever efter individuell bedömning.
Utbildningens syfte
Yrkesintroduktion ska erbjuda en yrkesinriktad utbildning som underlättar för eleven att etablera sig på arbetsmarknaden eller som leder till studier på ett yrkesprogram.
Arbetslivets behov
kolans yrkesprogram samverkar med branschen och dess aktörer via en program- och apl-samordnare.
Inriktning
Yrkesintroduktion är individuellt utformad och har ämnesmässiga inriktningar mot fordons-och transportprogrammet, försäljnings- och serviceprogrammet, vård- och omsorgsprogrammet och restaurang- och livsmedelsprogrammet.
Utbildningens struktur, upplägg och innehåll
Yrkesintroduktion utformas för varje enskild elev. Elevens upplägg och individuella studieplan fastställs i början på utbildningen i ett möte tillsammans med studie- och yrkesvägledare och specialpedagog. Kontinuerlig uppföljning och eventuell revidering av studieplanen sker minst en gång per termin i samband med klasskonferens och utvecklingssamtal, eller oftare vid behov.
Yrkesutbildning ska i huvudsak innehålla yrkesinriktad utbildning. Den får innehålla hela eller delar av kurser i karaktärsämnen och i gymnasiegemensamma ämnen som ingår i gymnasieskolans nationella yrkesprogram. Utbildningen ska innehålla arbetsplatsförlagt lärande eller praktik. Arbetsplatsförlagt lärande behöver dock inte förekomma i den omfattning som anges där. Hela utbildningen får skolförläggas om huvudmannen bedömer att särskilda skäl föreligger. Yrkesintroduktion får också innehålla grundskoleämnen som eleven saknar godkända betyg i. Även andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling får ingå i utbildningen så som olika motivationshöjande insatser. Utbildningen konkretiseras i den individuella studieplanen.
Utbildningens längd
Utbildningens längd anpassas utifrån elevens förutsättningar, behov och mål. Utbildningen kan pågå hela gymnasietiden och dokumenteras i den individuella studieplanen.
Uppföljning av elevens utbildning
Huvudmannen ansvarar för att elevens utbildning följs upp systematiskt mot utbildningsmål i den individuella studieplanen. Planen följs upp och revideras utifrån hur studierna utvecklas. I detta arbete har studie- och yrkesvägledare, programrektor, elevhälsa, programlag och framförallt elevens mentor en central roll. Uppföljning av elevers studier sker i samband med klasskonferenserna en gång per termin. Tillfällen att diskutera och följa upp elevers studieplaner finns också på de veckomöten som sker med programlag, elevhälsa, studie- och yrkesvägledare och programrektor.
Individuellt alternativ (IMA)
Behörighet
Individuellt alternativ vänder sig i första hand till ungdomar som inte är behöriga till ett nationellt yrkesprogram eller Programinriktat val (IMV) och som exempelvis har stora kunskapsbrister, studiesvårigheter, svag motivation och/eller som av olika anledningar haft en problematisk skolnärvaro.
Elever från anpassad grundskola kan erbjudas individuellt alternativ och yrkesintroduktion, men behöver inte erbjudas individuellt alternativ och yrkesintroduktion om det med hänsyn till elevens bästa finns synnerliga skäl att inte göra det.
En elev som är behörig till ett nationellt program kan endast om synnerliga skäl föreligger bli mottagen till individuellt alternativ. För en elev som följer ett nationellt program ska samtliga relevanta stödåtgärder ha övervägts innan huvudmannen avgör om det finns synnerliga skäl.
Utbildningens syfte
Individuellt alternativ ska förbereda eleven för yrkesintroduktion, programinriktat val, annat gymnasieprogram, annan fortsatt utbildning eller etablering på arbetsmarknaden.
Utbildningens längd
Utbildningens längd, ett till fyra år, anpassas utifrån elevens förutsättningar, behov och mål.
Utbildningens struktur, upplägg och innehåll
Utbildning ges utifrån den enskilde elevens behov, förutsättningar och mål. Utbildningen får innehålla grundskoleämnen som eleven saknar godkända betyg i och hela eller delar av gymnasieskolans kurser om eleven har förutsättningar att klara dem. Även andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling får ingå i utbildningen så som olika motivationshöjande insatser, arbetsplatsförlagt lärande eller praktik. Utbildningen och utbildningens mål konkretiseras i den individuella studieplanen. Utbildningen inleds med en introduktionsvecka där elevens förkunskaper, behov och mål ytterligare kartläggs. Elevens kunskapsutveckling ska fortlöpande bedömas för att eleven så snart som möjligt ska komma vidare i sin utbildning.
Undervisningen på IMA är anpassad och sker i mindre grupper och i ett mindre antal hemklassrum. Kopplat till IMA finns elevcoacher som är involverade i både undervisning, rastaktiviteter och pedagogiska luncher. Personalen kopplad till IMA har kontinuerliga träffar veckovis där pedagogiska och psykosociala frågor behandlas. Närvarouppföljning och studieplansuppföljning sker varje vecka på mentorstiden.
Uppföljning av elevens utbildning
Huvudmannen ansvarar för att elevens utbildning följs upp systematiskt mot utbildningsmål i den individuella studieplanen. Planen följs upp och revideras utifrån hur studierna utvecklas. I detta arbete har studie- och yrkesvägledare, programrektor, elevhälsa, programlag och framförallt elevens mentor en central roll. Uppföljning av elevers studier sker i samband med
klasskonferenserna en gång per termin. Tillfällen att diskutera och följa upp elevers studieplaner finns också på de veckomöten som sker med programlag, elevhälsa, studie- och yrkesvägledare och programrektor.
Språkintroduktion (IMS)
Behörighet
Språkintroduktion står öppen för ungdomar som nyligen har anlänt till Sverige och som inte har de godkända (eller validerade) betyg som krävs för behörighet till ett nationellt program och som behöver en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket för att gå vidare i gymnasieskolan eller annan utbildning. En elev anses vara nyanländ till och med fyra års
skolgång i Sverige. Elevens bakgrund, skolerfarenheter, språk- och ämneskunskaper och eventuella yrkeserfarenheter ska kartläggas. Hemkommunen får också erbjuda språkintroduktion till elever som tillhör den anpassade gymnasieskolans målgrupp.
Utbildningens syfte
Språkintroduktion ska ge nyanlända elever en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket, vilken möjliggör för dem att gå vidare i gymnasieskolan, till annan utbildning eller till etablering på arbetsmarknaden.
Utbildningens längd
Studietiden varierar mellan 1-4 år utifrån elevens bakgrund, ålder och progression.
Utbildningens struktur, upplägg och innehåll
Språkintroduktion ska innehålla undervisning i grundskoleämnet svenska som andraspråk. I övrigt ska språkintroduktion utformas utifrån den kartläggning som görs och innehålla de ämnen och kurser som eleven behöver för sin fortsatta utbildning. Utbildningen får innehålla grundskoleämnen och gymnasiekurser som eleven inte har godkända betyg i. Elevens kunskapsutveckling ska fortlöpande bedömas för att eleven så snart som möjligt ska komma vidare i sin utbildning. Språkintroduktion utformas för enskild elev och konkretiseras i den individuella studieplanen. Eleven ges tidig och kontinuerlig studie- och yrkesvägledning och information om det svenska skolsystemet, samhället och arbetsmarknaden.
Uppföljning av elevens utbildning
Huvudmannen ansvarar för att elevens utbildning följs upp systematiskt mot utbildningsmål i den individuella studieplanen. Planen följs upp och revideras utifrån hur studierna utvecklas. I detta arbete har studie- och yrkesvägledare, programrektor, elevhälsa, programlag och framförallt elevens mentor en central roll. Uppföljning av elevers studier sker i samband med klasskonferenserna en gång per termin. Tillfällen att diskutera och följa upp elevers studieplaner finns också på de veckomöten som sker med programlag, elevhälsa, studie- och yrkesvägledare och programrektor.