Internationalisering

På Bruksgymnasiet är internationella frågor en naturlig del av undervisningen och skolan har ett stort nätverk av kontakter runtom i Europa. Som elev på Bruksgymnasiet erbjuds du att söka till flera av de utbytes- och samarbetsprojekt som vi har tillsammans med skolor och arbetsplatser i andra länder. Alla studieresor är kostnadsfria för eleverna.

Genom att delta i ett internationellt projekt får du som elev många nya erfarenheter. Ökad kunskap, möjlighet att utveckla dina språkkunskaper samt nya perspektiv på vardag och liv hemma i Sverige är några exempel på vad du vinner på att hänga med i några av våra projekt!

Läs artikel om Bruksgymnasiet och internationaliseringen

Våra projekt

England – Ossett
Sedan drygt 20 år reser tio elever från Bruksgymnasiet varje år till Ossett som ligger strax söder om Leeds. Under vistelsen bor eleverna i värdfamiljer och gör praktik på olika arbetsplatser samt gör flera intressanta studiebesök bland annat till Leeds och den gamla vikingastaden York.

Frankrike – Paris
Elever som har läst franska på Bruksgymnasiet har åkt på språk- och kulturresor till Frankrike. Eleverna gjorde intressanta studiebesök samt förbättrade sina språkkunskaper i franska.

Italien – Rom
Eleverna på Samhällsvetenskapsprogrammet åker i årskurs tre på studieresa till Rom. Delar av deras kurser genomförs på olika sätt på plats. Det är häftigt att med egna ögon få uppleva det vi läser om på kurserna, säger eleverna.

Polen
Elever på IM har åkt till Polen på en studieresa i Förintelsens fotspår som anordnades av SKMA. Det var en mycket intressant och minnesvärd resa som har gett deltagarna ett minne för livet.

Skottland – Islay
Elever i årskurs tre på Naturvetenskapsprogrammet har under flera år åkt till ön Islay tack vare ett samarbete med Stockholms universitet. Genom fältstudier och föreläsningar samlade eleverna material för att sedan arbeta vidare med sina gymnasiearbeten om ”Snowball earth”, d.v.s. om jorden var totalt nedisad för 600 miljoner år sedan.

Spanien – Barcelona
Elever som har läst spanska steg 4 och 5 på Bruksgymnasiet har flera år åkt på  språk- och kulturresor till Spanien. Eleverna gör flera spännande studiebesök och får möjlighet att testa och förbättra sina kunskaper i spanska.

Sydafrika – Kapstaden
Vårterminen 2018 åkte några elever från årskurs tre till Kapstaden i Sydafrika. Där studerade de olika perspektiv av globalisering och hållbar utveckling så som fattigdom, jämställdhet, rasism, klimatpåverkan och vattenbrist. De besökte även museum, marknader, olika delar av staden och Robben Island där Nelson Mandela satt fängslad i 18 år. Resan är på ett sätt obeskrivlig då den berörde alla involverade på så många olika plan och de kom hem med mycket ny kunskap som de delade med sig på flera olika sätt.

Tyskland – Berlin
Elever som har läst tyska steg 4 och 5 på Bruksgymnasiet har åkt på språk- och kulturresor till Tyskland. Eleverna gjorde många intressanta studiebesök och fick träna sina språkkunskaper i verkliga situationer.

USA – New York
Delar av kursen Internationella relationer har under två läsår förlagts i New York under några dagar. Eleverna fick där använda de teoretiska kunskaper som de hade lärt sig i skolan. Väl hemma i Sverige igen fick de sedan presentera de nya kunskaperna på olika sätt. Det har verkligen varit ett lärande för livet!

Utlandspraktik för elever på EE-programmet
En elev på El- och energiprogrammet har gjort två veckors arbetsplatsförlagt lärande hos Shin-Etsu Handotai Europe Limited i Livingston, Skottland. Det var en mycket intressant och lärorik upplevelse som vi hoppas att fler elever är intresserade av.

Utlandspraktik för elever på FT-programmet
Elever på Fordons- och transportprogrammet har genomfört arbetsplatsförlagt lärande (apl) på olika arbetsplatser i Tyskland. Det är en fantastisk möjlighet att kombinera apl med utlandserfarenhet och vi hoppas att fler elever kommer att visa sig intresserade av denna möjlighet.

Utlandspraktik för elever på FS, RL och VO
Bruksgymnasiet har blivit beviljade ytterligare bidrag från EU:s mobilitetsprojekt Erasmus+ och kan därmed erbjuda elever från Försäljnings- och serviceprogrammet, Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet arbetsplatsförlagt lärande i Dublin fram till år 2027. Läs mer om det här.

Internationell samordnare

Har du frågor om vårt internationella samarbete?

Kontakta Bruksgymnasiets internationella samordnare
Anna Södermark
anna.sodermarkedu.osthammar.se

Hit reser vi

England – Ossett
Frankrike – Paris
Italien – Rom
Polen – I Förintelsens fotspår
Skottland – Islay
Spanien – Barcelona
Sydafrika – Kapstaden
Tyskland – Berlin
USA – New York
Utlandspraktik i Irland, Skottland och Tyskland

Resebloggar

Nyfiken och vill veta mer om våra elevers egna upplevelser under internationella utbyten?

Det kan du göra genom att läsa deras resebloggar här:

Berlin 2022
Dublin 2019